BOKPLADDER

Kanske är det allt du behöver veta
Kanske är det allt du behöver veta (pocket)
 
Titel: Kanske är det allt du behöver veta
Författare: E. Lockhart
Utgivningsår: 2015

Förlag: Lavender Lit
Antal sidor: 258
 
Cadence Sinclair Eastman har spenderat alla sina somrar på familjens privatägda ö utanför Massachusetts kust. Familjen är förmögen. Alla är rika, vackra och lyckliga. Under somrarna spenderar Cadence sin tid tillsammans med två av sina kusiner och Gat, som är son till hennes mosters nya pojkvän. De kallar sig själva lögnarna. 
Plötsligt en sommar väljer Cadence pappa att skilja sig från hennes mamma. Han förklarar att han inte känner sig som en Sinclair. Cadence mormor går bort och ensam kvar lämnas hennes åldrade och alltmer förvirrade morfar med sina tre döttrar.
Den sommar som Cadence fyller femton, den femtonde sommaren, händer någonting som Cadence förtränger minnet av. Hon minns att hon hittades ensam och avklädd i havet. De förträngda minnena ger henne kraftiga migränattacker och sommaren efter olyckan åker hon inte till ön alls. Hennes mamma vägrar berätta vad som hände, hon menar att Cadence måste få tillbaka minnena på egen hand. 
Två somrar efter olyckan, den sjuttonde sommaren, återvänder Cadence till ön och får återigen träffa sin morfar, sina mostrar och lögnarna. Och allteftersom kommer minnena tillbaka.
 
Den här boken är väldigt speciellt skriven och är väldigt olika andra romaner jag har läst. Den är väldigt kryptisk och i början förstår jag inte så mycket alls, men det är också detta så bibehåller spänningen och gör mig nyfiken på att läsa vidare. Jag var väldigt nyfiken på slutet eftersom jag visste att det skulle bli någon slags twist. Tyvärr blev jag lite besviken på slutet. För mig blev slutet inte trovärdigt och jag köpte det helt enkelt inte. Jag hade hoppats på något mer.