BOKPLADDER

Annabelle
 
Titel: Annabelle
Författare: Lina Bengtsdotter
Utgivningsår: 2017

Förlag: Bonnier Audio
Antal timmar: 9 tim 23 min
 
En sommarnatt försvinner sjuttonåriga Annabelle från det lilla samhället Gullspång. Hennes föräldrar blir förtvivlade, speciellt hennes mamma Nora som alltid har oroat sig för att Annabelle ska råka illa ut. Lokalpolisen och Missing people har gjort det de kan för att försöka hitta flickan, men utan resultat. 
Kriminalinspektör Charlie Lager skickas till Gullspång tillsammans med en kollega från Stockholm. Charlie vill verkligen inte åka tillbaka till det samhälle där hon vuxit upp, men hon gör tillslut som hon blir tillsagd och följer order. Hon har under alla år försökt förtränga minnena från Gullspång och hennes alkoholiserade mamma och hon hoppas att ingen ska känna igen henne. 
Utredningen går långsamt framåt och poliserna lyckas nysta i de få ledtrådar som finns. Men Charlies problem av det privata slaget står i vägen för henne när hon ska göra sitt jobb och hon blir utslängd från utredningen. Trots det kan hon inte låta bli att prata med de människor som stod Annabelle närmast och allteftersom utredningen fortskrider upptäcker hon att det finns kopplingar mellan Annabelle och hennes eget förflutna.
 
Den här deckardebuten börjar så fantastiskt bra tycker jag. Första kapitlet är otroligt starkt när Annabelle försvinner och hennes föräldrar letar efter henne. Jag gillar att polisen Charlie har egna kopplingar till det lilla samhälle där Annabelle försvinner ifrån. Charlie är i sig en intressant karaktär som strävar efter att inte bli som sin mamma men där hon ändå har tydliga tendenser till ett liknande beteende. Den parallella historien om Alice och Rosa som löper längs med grundstoryn gör att jag anar att det ska finnas ett samband mellan den berättelsen och Annabelles försvinnande. Tyvärr så håller det inte hela vägen. Mycket av det som byggs upp som möjliga lösningar på fallet blir det ingenting av och själva upplösningen är inte så gripande som jag hade önskat. Jag hade velat ha mer av en "aha" upplevelse än vad jag fick. Det är en bra deckare till 70 % men den tappar på slutet. Jag är dock nyfiken på vad Lina Bengtsdotter kommer att skriva i framtiden, för det fanns helt klart mycket jag gillade med den här boken.