BOKPLADDER

Dumplin'
Bildresultat för dumplin julie murphy
 
Titel: Dumplin'
Författare: Julie Murphy
Utgivningsår: 2016

Förlag: Lavender Lit
Antal sidor: 347
 
Willowdean, av sin mamma kallad Dumplin', har alltid trivts med hur hon ser ut. Hon är tjock, men har varit helt okej med det. Det är helt enkelt så hon ser ut. Hennes bästa kompis heter Ellen och är tillsammans med en kille som heter Tim. Ellen är smal och ser bra ut. Hon jobbar i en klädaffär där det inte finns någonting i Willowdeans storlek. När Ellen börjar umgås alltmer med arbetskompisarna från klädaffären förändras någonting i deras relation. Ellen har också börjat prata om att hon vill förlora oskulden med Tim. Willowdean får panik av att tänka på att hon kommer att ses som oerfaren och barnslig i Ellens ögon. 
Willowdean har börjat jobba på en snabbmatsrestaurang. Där träffar hon Bo, en jättesnygg privatskolekille. Till hennes förvåning verkar Bo intresserad av henne. Hon kan inte förstå varför. En kille som ser ut som honom kan ju få vem som helst. Plötsligt börjar Willowdean att känna sig väldigt osäker och medveten om sin kropp. Hon gillar Bo men kan inte tillåta sig att falla för honom när hon vet att hon aldrig skulle känna sig bekväm med att han rörde vid henne. 
I staden där Willowdean bor anordnas en årlig skönhetstävling som hennes mamma ansvarar för att arrangera. Willowdean föraktar tävlingen, men en dag får hon ett infall och anmäler sig. Hon har tröttnat på att alla har åsikter om en bara för att man ser ut på ett visst sätt. Med sig på tåget får hon några andra tjejer som också sticker ut utseendemässigt från de som brukar ställa upp i skönhetstävlingar. 
 
En bok som jag känner igen mig så mycket i och som jag verkligen tror många unga tjejer kan relatera till. Det som är så bra är att Willowdeans vikt aldrig skrivs ut. Hon blir väldigt enkel att relatera till. Alla som någongång inte trivts med hur man ser ut kan känna igen sig. Jag blir också väldigt gripen av hur vänskapsrelationen mellan Willowdean och Ellen skildras. Jag kan verkligen känna igen mig i känslan av hur man jämförde sig med kompisar och var rädd att bli "varvad", som Willowdean uttrycker det i boken. Också det här med hur hon känner inför Bo kan jag relatera till. Att hon inte känner sig tillräckligt "fin" för att låta honom komma nära. 
Jag tyckte att boken hade några småsega passager och tänkte ge den en trea i betyg på Goodreads, men den tog sig verkligen på slutet och jag ger den en fyra av fem. Så roligt att den ska komma som film också! Tror det blir grymt. Riktigt bra bok.