BOKPLADDER

Halva året-lista
Hittade denna lista inne hos Bokbabblaren och tänkte sammanfatta första halvan av läsåret 2017.
 
1. Bästa bok du läst såhär långt under 2017
Omöjligt att bara välja en ju. Men den härliga läsupplevelsen "Tre saker jag inte vet om dig" av Julie Buxbaum är nog min bästa hittills. 

2. Bästa uppföljare du läst
Har bara läst en enda uppföljare i år, och den var jättebra, så får helt enkelt välja "De tre följeslagarna" av Stephen King. Del två i serien Det mörka tornet.

3. Bok som kommit ut under den första halvan av 2017 som du inte hunnit läsa, men vill
"En av oss ljuger" av Karen McManus. Så peppad på denna! När jag är klar med "Dumplin'" blir det den.

4. Mest efterlängtade boksläpp för den andra halvan av 2017
"What to say next" av Julie Buxbaum. Läser ALDRIG på engelska, men är beredd att göra ett undantag här.

5. Största besvikelse
Har blivit besviken på en hel del hypade ungdomsböcker, däribland "Som stjärnor i natten" av Jennifer Niven och "Förr eller senare exploderar jag" av John Green. Blev även besviken på "Om jag försvann" av prisbelönte Meg Rosoff.

6. Största överraskning
Hm. Det är nog att jag gillar Det mörka tornet av Stephen King så mycket. Bara läst de två första delarna och ser inte ut att ha tid med trean inom den närmaste framtiden, men jag gillar verkligen del ett och två.

7. Bästa nya författare (debut eller ny för dig)
Julie Buxbaum, Nicola Yoon och Stephen King.

8. Nyaste fiktiva crush
Ingen.

9. Nyaste favoritkaraktär
Svårt. Får väl säga Roland i Det mörka tornet, eftersom jag kommer få läsa fler böcker om honom. 

10. Bok som fick dig att gråta
Ingen hittills.

11. Bok som gjorde dig glad
"Konsten att ha sjukt låga förväntningar" av Åsa Asptjärn

 12. Vackraste bok du köpt/fått
Köper ju i princip inga böcker, har dock vunnit två Instagramtävlingar. Vann "Vargarnas historia" av Emily Fridlund. Den har ett fint omslag.

Vargarnas historia

13. Vilka böcker MÅSTE du läsa innan 2017 är slut?
"De öde landen" av Stephen King (för att inte halka efter för mycket i serien)
Och typ alla andra böcker på min to-read lista på Goodreads. ;-)
 
#1 - Anna - Bokbabblaren

Kul där med Stephen King! Jag har ännu inte läst något av honom (även om jag sett en del filmatiseringar). Lite rädd för hans gigantiska böcker som ska ta lite skumma svängar ibland vad jag hört. Åtminstonne tycker jag att serien Under the Dome spårade ganska rejält... haha. Är han även sån i bokformat, eller ska jag våga mig på att prova någon av dem? :)

Svar: Har inte sett någon filmatisering (mig veterligen). Ja, jag har också hört det. Jag har ju inte läst någon skräckroman av King utan bara Det mörka tornet och lyssnar just nu på Mr Mercedes som också är jättebra. Så skräckromanerna vågar jag inte uttala mig om (är väldigt sugen på Det när den kommer i svensk nyutgåva) men tycker verkligen att han har en grym förmåga att få karaktärer att kännas levande och få driv i berättelserna. Märks att Mats Strandberg är lite inspirerad av honom, även om Strandberg har en helt unik stil. :)
BOKPLADDER

#2 - Linnea

Så Förr eller senare exploderar jag var en besvikelse alltså.. Jag var länge sugen på att läsa den, men sedan såg jag filmen och tyckte väl att det räckte.. Jag kanske gjorde ett bra val då. :) Filmen gillade jag för övrigt. :)