BOKPLADDER

Mr Mercedes
Bildresultat för mr mercedes ljudbok
 
Titel: Mr Mercedes
Författare: Stephen King
Utgivningsår: 2015

Förlag: Bonnier Audio
Antal timmar: 15 tim 13 min
 
Boken inleds en tidig morgon i en amerikansk stad som drabbats hårt av finanskrisen. Kön börjar ringla sig lång till den jobbmässa för arbetslösa som ska hållas under dagen i lokalen City Center. Innan dörrarna hinner öppnas till mässan kommer en stulen, silvergrå Mercedes körande i full fart mot folkmassan. Åtta personer dör och åtskilliga skadas.
Månader senare sitter den nypensionerade kriminalaren Bill Hodges och tittar på meningslösa tv-program i sin soffa. Bill var en av de poliser som jobbade med fallet "Mr Mercedes", men de lyckades aldrig gripa förövaren. När Bill sitter i soffan hör han hur brevinkastet skramlar. Han går fram och plockar upp posten, och där i högen ser han ett brev som pockar på hans uppmärksamhet. Han öppnar brevet och läser det. Det är skrivet av den man som körde bilen, Mr Mercedes, och berättar utförligt om hur mycket han njöt av att utföra det fasansfulla dådet den dagen vid City Center men brevskrivaren menar också att han inte alls är benägen att göra något liknande igen. I brevet har Mr Mercedes gett Bill inloggingsuppgifter till ett chatforum, Under Debbies Blue Umbrella, där Bill, om han vill, kan ta kontakt med mördaren. 
Parallellt som man får följa Bills jakt på Mr Mercedes får man följa Brady Hartsfield, som är den man som körde in i folksamlingen vid jobbmässan. Han jobbar på en firma som kör ut till folk som behöver hjälp med sina datorer och kör även glassbilen, bland annat i det bostadsområde där Bill bor. Brady är i tjugofemårsåldern och bor med sin alkoholiserade mamma, med vilken han även har ett sexuellt förhållande. Genom att kontakta Bill, som han hatar, vill han driva honom till att känna så mycket skuld för det som hände att det får honom att ta sitt liv. Han har gjort detta förut nämligen, med kvinnan vars Mercedes han stal vid terrordådet. 
 
Den här boken fångade mig direkt och höll mig fången rakt igenom. Jag älskar den lite humoristiska, ironiska och cyniska tonen som präglar boken. Jag gillar verkligen att jag får följa både polis och förövare. Både Bill Hodges och Brady Hartsfield blir som verkliga personer för mig, riktigt bra karaktärsskildringar. Det som å andra sidan är lite skrämmande är att de terrordåd som skildras i boken är sådana som idag förekommer i verkligheten. Jag tänker att när boken skrevs så var detta sådana dåd som vi inte hade sett hända, och det gjorde mig faktiskt riktigt illa till mods. Inte Kings fel, men jag tror inte att någon som läser Mr Mercedes idag kan undgå att reagera på det. Men boken är för mig en fullträff. Den sticker verkligen ut i sin genre, King kan det här med att skriva och det här är en bok som jag inte kommer att glömma i första taget. Rekommendrerar verkligen! Har du möjlighet så lyssna på den som ljudbok, uppläsningen tror jag förhöjer berättelsen enormt. Tur att det finns två till böcker om Bill Hodges, kommer definitivt att lyssna på dem.