BOKPLADDER

Den ökända historien om Frankie Landau-Banks
 
Titel: Den ökända historien om Frankie Landau-Banks
Författare: E. Lockhart
Utgivningsår: 2015

Förlag: Lavender Lit
Antal sidor: 289
 
Frankie Landau-Banks har förändrats under sommarlovet. Hon ska börja andra året på Alabaster high school, en av landets finaste internatskolor. Under första året var Frankie en oansenlig tjej som ingen la märke till. Nu har hon utvecklats till en attraktiv ung kvinna. När hon till hösten kommer tillbaka till skolan blir hon tillsammans med den populäre Matthew Livingston. 
I Matthews sällskap får Frankie en helt ny social status. Sistaårselever vet helt plötsligt vem hon är och tycker att hon är kul att umgås med. I princip vet alla på skolan vem hon är, eftersom alla på skolan lägger märke till Matthew och också den tjej han dejtar. 
Frankie blir snabbt en del av Matthews värld, men hon önskar att han var lite mer intresserad av att kliva in i hennes. De umgås alltid på hans rum, med hans kompisar och även om de ses ofta får Frankie nästan aldrig ha Matthew helt för sig själv. Det är alltid någon av hans vänner som är med eller som ringer när Frankie och Matthew för en gångs skull lyckats få lite tid på tu man hand. 
Frankie får så småningom reda på att Matthew är med i ett hemligt sällskap där bara killar är välkomna, men Frankie tänker inte låta sig uteslutas på grund av sitt kön. Hon förstår att Matthew har hemligheter och döljer saker för henne. I smyg börjar hon därför smida planer för att överlista killarna. 
 
Jag tyckte att den här boken började väldigt bra. Den är rolig, lättsam och snabbläst, med en liten feministisk knorr. Frankie är charmig och likeable. För mig är det dock någonting som fattas och jag har svårt att sätta fingret på vad det är. Jag stör mig lite på att Frankie helt plötsligt blivit "snygg" och att hon inte blir mer stött av att Matthew inte alls vetat vem hon varit tidigare men nu vill vara ihop med henne bara för att hon är snygg. Frankie är ju kär i Matthew och vill vara ihop med den populäraste killen, men för mig känns inte det som ett feministiskt statement. Dock gillar jag bokens röda tråd, det här med att det som tjej kan vara svårt att bli inbjuden till killars gemenskap, att vissa killar inte förstår att man vill bli sedd som en hel person, inte bara en söt tjej. Det är intressant. För mig tappar boken på slutet, jag blir lite uttråkad och tycker inte att själva klimaxet blir särskilt spännande att följa. Lite tramsigt blir det nästan. Men boken får godkänt och jag tror att den funkar bra för oläsvana ungdomar.