BOKPLADDER

Du
 
Titel: Du
Författare: Caroline Kepnes
Utgivningsår: 2015

Förlag: Bonnier Audio
Antal timmar: 13 tim 10 min
 
Joe arbetar i en bokhandel. En dag går studenten och aspirerande författaren Guinevere Beck (kallad Beck) in i butiken. Joe iakttar henne minituiöst medan hon går mellan bokhyllorna. De pratar och flörtar vid kassan och när Beck ska betala för sina böcker registrerar Joe hennes namn på kreditkortet. Där och då börjar Joes besatthet av Beck och hennes liv. 
Han hittar enkelt hennes adress och börjar titta in genom hennes fönster. För att inte verka misstänkt har han köpt nya kläder som smälter in i det överklassområde där Beck bor. Han har flera ombyten för att inte bli igenkänd. Han lyckas få tag på hennes inloggningsuppgifter till mailen och får veta vilka som är hennes vänner och att hon träffar en kille som heter Benji. 
En gång när Joe följer efter Beck en utekväll håller hon på att ramla ner på tunnelbanespåret. Joe är där och räddar henne och lyckas få tag på hennes mobiltelefon. Beck tror bara att hon har tappat bort sin telefon i fallet, men nu får Joe tillgång till ännu mer information om henne. 
Ju mer de lär känna varandra desto mer känner Joe att Benji måste försvinna ur bilden. Han är inte bra för Beck. Joe sätter sin plan i verket och hackar samtidigt Benjis Twitter-konto för att Beck inte ska förstå vad som har hänt. Joe och Beck inleder så småningom en relation. Beck är helt omedveten om Joes stalking, men det finns personer i Becks omgivning som misstänker vad Joe håller på med.
 
Det som slår mig mest med den här boken är att jag har hela min sympati hos stalkern och "the bad guy", alltså Joe. Han är porträtterad på ett väldigt realistisk sätt och såklart att han är obehaglig, men han är också skildrad på ett väldigt mänskligt och nyanserat sätt, även om han uppenbarligen är psykopat och har stora problem. Det här är en riktigt bra thriller, jag hade kunnat önska lite högre tempo och att det hände lite mer på slutet, men överlag tycker jag att detta är riktigt bra. Jag lyssnade på ljudboken och det var också ett plus tror jag. En av de bästa uppläsningarna jag har lyssnat på hittills. Jag är sugen på att läsa uppföljaren Gömda kroppar, som tyvärr inte finns som ljudbok.