BOKPLADDER

Mödrarnas söndag
 
Titel: Mödrarnas söndag
Författare: Graham Swift
Utgivningsår: 2017

Förlag: Albert Bonniers Förlag
Antal sidor: 153
 
30 mars 1924. Det är "mödrarnas söndag", den enda dag på året då tjänstefolket får ledigt för att åka hem och hälsa på sina familjer. Jane Fairchild är husjungfru på Beechwood. Hon är föräldralös och ber därför att få spendera dagen med att läsa, något som godsägaren mr Niven tycker är fullkompligt acceptabelt. Men Jane har inga tankar på att stanna hemma och läsa. Hon tar cykeln och cyklar till det närliggande godset Upleigh för att där träffa sin älskare, Paul Sheringham, en sista gång innan han gifter sig om två veckor.
De har ett sista möte tillsammans innan Paul klär på sig för att möta upp sin fästmö för att äta lunch. Han gör sig ingen brådska medan Jane betraktar honom från sängen där hon ligger naken och tankfull. Han förklarar att hon kan stanna kvar en stund i huset, det finns en pajrest till henne ifall hon är hungrig och han berättar för henne var nyckeln ska läggas efter att hon låst om sig. Efter att Paul har gått går Jane runt naken i huset och betraktar rummen. Hon äter av pajen och dricker av ölet som ställts fram innan hon klär på sig och cyklar tillbaka till Beechwood. Där möts hon av mr Niven som är hemma tidigt och har fruktansvärda nyheter till Jane. 
 
Detta är en kort och välskriven berättelse. Jag som gillar Jane Austen och Downton Abbey får lite sådana vibbar av den här boken. Jag gillar att den är koncentrerad och kortfattad utan att för den sakens skull kännas avhuggen och alltför avskalad. Den handlar om klass, kärlek och även om huvudstoryn är den som utspelar sig detta datum, mödrarnas söndag, så får jag som läsare inblick i hela Janes livshistoria. Jag gillade den. Detta är en bok som vi ska läsa till jobbets bokcirkel så jag är glad att jag fick läst den, hade nog inte blivit av annars.