BOKPLADDER

Tretton skäl varför
 
Titel: Tretton skäl varför
Författare: Jay Asher
Utgivningsår: 2010

Förlag: Bokförlaget Langenskiöld
Antal sidor: 302
 
En eftermiddag står ett paket stort som en skokartong utanför Clay Jensens port. Inuti kartongen ligger sju kassettband. Clay går ut till garaget där hans pappas gamla stereo med kassettdäck står, sätter i första bandet och trycker på play. 
"Hej tjejer och killar. Hannah Baker här. Live och i stereo." 
Clay förstår först ingenting. Hannah tog ju livet av sig. Han lyssnar vidare och snart går det upp för honom att när Hannah hade fattat beslutet att begå självmord spelade hon in sig själv och de tretton berättelser där hon anger vilka personer som fick henne att ta livet av sig. Hannah meddelar att det finns två regler, lyssna och skicka banden vidare. Alla som har fått banden skickade till sig finns med bland de tretton skälen. Alltså är Clay ett av skälen till varför Hannah dog. 
Under en kväll lyssnar Clay igenom band för band, sida för sida. Med banden följer en karta där Hannah har markerat ut platser som har med berättelserna att göra. Clay tar sig till de olika platserna och för varje band han lyssnar på desto större förståelse får han för hur dåligt Hannah mådde och hur lite han egentligen visste om henne. Han hade, precis som alla andra, trott på de rykten som spridits om Hannah. 
 
Jag kollade på de fyra, fem första avsnitten av Netflix-serien, men jag fastnade inte för den. Jag gillade inte skådespelaren som spelade Hannah och jag tyckte att det var lite segt och lågt tempo. Efter att ha läst boken kan jag faktiskt förstå varför. Ofta tas ju saker bort när en bok filmatiseras, men här har det varit tvärtom. Boken är relativt kort och har korta kapitel, så serien innehåller faktiskt en hel del som inte är med i boken. Jag blev inte helsåld på boken heller, men jag gillar den ändå och tycker att den är läsvärd. Boken är uppbyggd på ett intressant sätt i och med de här tretton kassettbanden som Clay lyssnar på under en kväll. Jag gillar också att den handlar om en tjej som kanske inte är ett typiskt självmordsoffer egentligen. Hon var som vilken tjej som helst, men på grund av många olika händelser som byggdes på varandra mådde hon allt sämre. Jag tycker att det finns mycket att diskutera efter att ha läst den. Boken har en mer seriös ton än tv-serien och jag skulle rekommendera att läsa den istället för att se tv-serien.