BOKPLADDER

Bitterfittan 2
 
Titel: Bitterfittan 2
Författare: Maria Sveland
Utgivningsår: 2017

Förlag: Leopard Förlag
Antal sidor: 317
 
Tio år har gått sedan Sara lämnade man och barn för en veckas tillflykt på tönt-Teneriffa. Nu har hon skiljt sig och lever varannan vecka-liv. Sara drömmer om att kunna ha ett stall av älskare som hon kan träffa utan bekymmer och sårade känslor, men verkligheten är aldrig så enkel. Hon träffar män och försöker att känna sig fri och ha kontroll över situationen, men på något sätt verkar det alltid som att det finns hinder på vägen och det fungerar inte lika smärtfritt som hon har tänkt. Hon trivs bra med att ha barnen hos sig varannan vecka. Numera bor hon i en hyreslägenhet. Den barnfria veckan passar hon på att umgås med sina vänner som hon älskar och uppskattar. Hon har insett att det är relationerna till kvinnorna i sitt liv som gör det rikt och härligt att leva. 
Tillsammans med sina vänner har Sara en hel del diskussioner om män och hur olika förutsättningarna ser ut beroende på vilket kön man har. De pratar om skilsmässor och hur kvinnor ofta är de som går segrande och stärkta ur en separation medan männen står handfallna och inser hur mycket som har sköts av frun därhemma. 
 
Jag älskade Bitterfittan av Maria Sveland som jag läste tidigare i år. Så mycket igenkänning och jag gillar verkligen hennes sätt att skriva på. Bitterfittan 2 tycker jag är en väldigt bra uppföljare. För mig fanns det mer att relatera till i den första delen, men så är jag ju ganska många år yngre än Sara. Det är så intressanta ämnen Maria Sveland tar upp och jag tycker att hon har ett helt unikt sätt att skriva på. Opretentiöst och med humor och värme, men också skärpa. Karaktärerna i böckerna känns levande och dialogerna väldigt autentiska. Det jag gillar mest med Bitterfittan och Bitterfittan 2 är att de behandlar det vardagliga kvinnoförtrycket (låter kanske hemskt, men det är det jag tycker) och belyser det. Sådana saker som kanske förbises och är så normaliserat att vi sällan tänker på det. Viktiga böcker som borde läsas av alla.