BOKPLADDER

Ingenting och allting
 
 
Titel: Ingenting och allting
Författare: Nicola Yoon
Utgivningsår: 2016
Förlag: Bonnier Carlsen
Antal sidor: 300
 
Maddy är 18 år och lider av en extremt ovanlig sjukdom. Hon är allergisk mot världen. Om hon går utomhus kan hon reagera på vad som helst och bli allvarligt sjuk. Därför bor hon i ett hus med luftsluss där allting som tas in i huset noga kontrolleras och förpackas på ett sådant sätt att det inte kan innehålla någonting farligt. När Maddy var liten dog hennes pappa och bror i en trafikolycka, så Maddy bor tillsammans med sin mamma och får ofta besök av sjuksköterskan Carla. All undervisning får Maddy i hemmet eller genom datorn. Hon ägnar dagarna åt att läsa och att umgås mycket med sin mamma. De äter middagar ihop och spelar sina egna varianter av olika sällskapsspel. 
En dag flyttar en familj in i huset bredvid Maddy. Hon dras omedelbart till sonen i familjen. Det är någonting med honom. Han rör sig nästan som en akrobat. När grannsonen, som heter Olly, och hans syster ringer på för att lämna över en kaka som ett sätt att hälsa på sina nya grannar möter Maddys mamma upp dem i dörren. Hon tackar vänligt men bestämt nej till kakan, då den inte är säker att ta in i huset, något som får Olly att undra vad det egentligen är som står på. Maddy och Olly står och tittar på varandra genom fönstret. De mimar och skriver meddelanden till varandra. Tillslut börjar de att maila. Olly får så småningom veta att Maddy är sjuk. För Maddy är det en så stor grej att ha kontakt med en annan människa. Men det är inte bara det. Även fast hon inte har träffat så många människor förut vet hon att Olly är speciell.
Gradvis utvecklar sig deras förhållande. Olly besöker Maddy i hennes hus, fast de är noga med att inte röra varandra. Nästa gång tar Olly tag i Maddys ben när hon håller på att ramla efter att ha försökt att stå på händer. Beröringen är elektrisk. Problemet är att Maddys mamma är ovetande om deras möten och hon vill inte att Maddy ska utsätta sig för någonting som riskerar hennes hälsa. Men nu när Maddy har upplevt hur det är att leva och vara förälskad vet hon inte hur hon ska kunna gå tillbaka till att leva som hon gjorde förut.
 
Jag är så imponerad av all bra young adult-litteratur som skrivs just nu. Jag tyckte att den här boken var riktigt bra och fin inledningsvis. Sen kommer the big surprise. Jag bara WHAT?!?! Jag gick rakt i fällan så att det bara sjöng om det och för mig gjorde det hela boken. Jag förväntade mig inte alls att det skulle ta en sådan vändning. Detta är för det första en otroligt fin historia om förälskelse och kärlek. Men den innehåller också smärta och en mamma som i sorg knyter sin dotter alltför hårt. Den här boken har blivit filmatiserad och har biopremiär den 9 juni. Jag kommer antagligen att se filmen och jag hoppas verkligen att den lever upp till boken.