BOKPLADDER

Mörka platser
 
Titel: Mörka platser
Författare: Gillian Flynn
Utgivningsår: 2012
Förlag: HörOpp!
Antal timmar: 15 tim 3 min
 
Libby Day var sju år när hennes mamma och två systrar mördades i en brutal massaker som skulle bli känd som "Satansoffret i Kinnakke, Kansas". Hennes storebror Ben dömdes för morden och har sedan dess suttit i fängelse. Genom åren har Libby kunnat leva på de donationer som människor har skickat henne av välvilja. Hon har skrivit en bok om tragedin, men tyvärr inbringar inte den tillräckligt mycket pengar. Nu är Libby runt trettio och hon mår inte tillräckligt bra för att kunna jobba.
En dag blir hon kontaktad av en mordklubb som ägnar sig åt att diskutera olika mordfall. Om hon besöker ett av klubbens möten kan hon tjäna en slant. Libby känner inte att hon har mycket att välja på så hon åker dit, men hon upptäcker snart att klubben framförallt ägnar sig åt att spekulera i hennes eget fall. De tror att Ben är oskyldig och att det var någon annan som låg bakom morden.
Libby blir först förtvivlad när hon förstår att de lurat dit henne bara för att försöka få med sig henne på deras tankebanor, men så besöker hon Ben i fängelset. De har inte träffats på över tjugo år och efter att de har pratat börjar Libby fundera på om de i mordklubben kan ha rätt. Var det verkligen Ben som gjorde det? Libby gör upp en plan med mordklubben. Hon tar kontakt med personerna från den där kvällen och rapporterar tillbaka till klubben mot en summa pengar. 
 
Boken är uppbyggd i parallella historier, en i nutid och en från morddagen. Jag tycker att morddagen känns som en vecka med tanke på hur mycket som händer den dagen. Jag hade ärligt talat lite svårt för den här boken. Den är okej, men nja, jag fastnar inte. Jag tycker inte att den är tillräckligt spännande. Tempot är lite lågt i mitt tycke, jag får ingen känsla för karaktärerna, de känns ganska platta. Det kändes lite tråkigt då jag alltid tänkt att Gillian Flynn ska vara en författare för mig. Jag gillade filmen Gone Girl väldigt mycket på grund av dess oförutsägbarhet och krypande spänning, den kändes som en väldigt modern och nytänkande thriller. Men det här kändes lite rörigt, otydligt och inte alls särskilt spännande.
 
#1 - Linnea

Jag hör faktiskt till de som gillade den här! :) Jag brukar uppskatta när det fokuserar mer på människor & relationer än de där klassiska elementen med polisutredningar, skottlossning etc. etc. Men jag tyckte nog bättre om Gone girl..!

Svar: Ja, den fick ju ett väldigt bra mottagande när den kom och många gillar den. :) Men nja, den var inte riktigt för mig. Gone girl har jag bara sett filmen som jag tyckte var jättebra! Jag har tänkt att jag ska läsa Vassa föremål som kommer som HBO serie.
BOKPLADDER