BOKPLADDER

När hundarna kommer
 
Titel: När hundarna kommer
Författare: Jessica Schiefauer
Utgivningsår: 2015
Förlag: Bonnier Audio
Antal timmar: 6 tim 19 min
 
Ester och Veronica är bästa vänner. Veronica är en tjej som killar tittar på och som drar uppmärksamheten till sig vart hon en går. Ester är inte sån. Hon är ganska alldaglig på alla sätt och vis och har aldrig upplevt den stora kärleken eller pirret i magen. Förrän nu. Hon är sjutton år och på en fest vid sjön träffar hon Isak. Inte heller han är en person som syns och hörs speciellt mycket, men de blir blixtförälskade. Isak har en yngre bror som heter Anton. Anton är femton år men lång och de flesta tror att han är äldre än vad han är. Ester och Isak är oskiljaktiga och vill spendera varenda ledig stund tillsammans. Ester börjar skolka, umgås mindre med Veronica och sin familj för att få ägna sig helt åt Isak. Isak känner likadant till en början, men så börjar han att tvivla på sina känslor. Han är inte säker på att han verkligen är kär i Ester och han bestämmer sig för att göra slut med henne. Skriver ner vad han känner i ett brev. Samtidigt börjar Anton att umgås alltmer med en äldre kille och hans kompisgäng. De är nynazister och Anton är lättpåverkad, han dras med i deras gemenskap. Han rakar skallen och börjar lyssna på band med främlingsfientliga budskap. Plötsligt står Anton anklagad för ett fruktansvärt brott. Varken han eller någon i hans omgivning förstår hur detta kan ha hänt. Att Anton har tagit en annan människas liv. Isak och Esters uppbrott kommer av sig. Ester ägnar sig ännu mer åt Isak och Isak tycker att det i stunden känns skönt att ha henne vid sin sida. Men det blir för mycket, han orkar inte, han känner sig kvävd. Och Ester försummar allt som är hon till förmån för Isak.
 
Detta är en bok som för mig ligger och guppar mellan en trea och en fyra på en femgradig skala. I stunder tycker jag att den är helt brilliant och jag blir väldigt berörd av Esters och Isaks kärlekshistoria. Jag gillar att den känns trovärdig. Jag får som läsare ta del av deras nyförelskelse, Isaks tvivel och beslut om uppbrott, Esters totala självuppoffring och hängivelse åt Isak och hur hon blir blind för allt annat i sitt liv och all irritation som uppstår av återhållna känslor. Jag gillar verkligen deras historia och jag tror att många kan känna igen sig i både Isak och Ester. Sedan finns det ju ytterligare ett spår i boken som handlar om Anton, en händelse som påminner mycket om det som hände John Hron och i bokens efterord skriver författaren att det fallet har bidragit till att hon har skrivit just den här boken. Det är också bra. Men det är samtidigt mycket med två så stora berättelser i en och samma bok. Jag tycker att de på ett sätt tar ut varandra lite. Jag hade gärna velat läsa mer om Isak och Ester, och mer om Anton. Men det är en riktigt bra bok och jag tycker att man ska läsa den för att få med sig både en historia om två unga människors första upplevelse av kärlek och en ung mans väldigt tragiska öde som leder till mycket sorg och smärta för människorna runt omkring.