BOKPLADDER

Som stjärnor i natten
 
Titel: Som stjärnor i natten
Författare: Jennifer Niven
Utgivningsår: 2015

Förlag: Lilla Piratförlaget
Antal sidor: 392
 
Theodore Finch och Violet Markeys vägar korsas när de båda en dag står uppe i klocktornet. Theodore ses som skolans freak och ingen blir förvånad av att se honom där uppe, i färd med att hoppa. Alla är därför övertygade om att det är Violet som räddar honom. I själva verket har Violet inte varit sig själv sedan hennes storasyster gick bort i en bilolycka. Hon vet nog inte riktigt själv varför hon klättrade upp i klocktornet den dagen, mer än att den skuld hon känt efter hennes systers död blivit outhärdlig.
Efter händelsen tar Theodore initiativet till att han och Violet ska arbeta ihop i geografin. Violet har efter sin systers död fått hoppa över uppgifter i skolan, men hon går med på att genomföra detta. I geografin har de fått i uppgift att ge sig ut på strövtåg och upptäcka lokala sevärdheter i Indiana. 
Under strövtågen utvecklas Theodore och Violets relation. Hon börjar att känna sig lycklig igen och vågar göra mer saker än hon gjort på länge. Men hon märker att Theodore ibland försvinner in i sig själv. Han beter sig på sätt som får henne att känna sig orolig. Theodore har perioder när han är vaken och drabbas sen av perioder då han stänger in sig i sin garderob och inte klarar av att hålla sig själv uppe. Hans närmaste vänner känner till att han ibland försvinner, men kommer alltid tillbaka. Men Violet är rädd att Theodores låga perioder inte tas på allvar. 
 
Jag tycker för det första att det är jätteviktigt med böcker som handlar om psykisk ohälsa bland ungdomar. Det är väldigt viktigt att det skrivs om det och att alla får mer kunskap. Med det sagt blir jag tyvärr inte så drabbad av den här boken som jag hade önskat. Jag tycker att den halvvägs in hade några bra passager när man fick läsa om Theodore och hur han mådde. Men överlag skulle jag säga att det för mig är en helt okej bok som ger mig lite Förr eller senare exploderar jag-vibbar. Den blev jag inte heller knockad av. I den här boken önskar jag nästan att jag bara hade fått följa en av karaktärerna, antingen Theodore eller Violet. Kapitlen är växelvis uppdelade på de båda karaktärerna. Det är nog det största problemet för mig, att jag varken får lära känna Theodore eller Violet såpass mycket att jag blir berörd.