BOKPLADDER

Tre saker jag inte vet om dig
 
Titel: Tre saker jag inte vet om dig
Författare: Julie Buxbaum
Utgivningsår: 2017
Förlag: Lavender Lit
Antal sidor: 357
 
Jessie förlorade sin mamma i cancer för drygt ett år sedan. Utan förvarning fick hon veta att hennes pappa träffat en ny kvinna som bor i Los Angeles. Vid bokens början har Jessie och hennes pappa precis flyttat från Chicago till en flådig lyxvilla i Los Angeles där hennes pappas nya fru Rachel bor tillsammans med sin son Theo. Flytten innebär inte bara att Jessie förlorat sitt barndomshem utan också att hon är tvungen att lämna sin bästa kompis Scarlett. I Los Angeles är allt så annorlunda. Jessie börjar på Wood Valley high school som är en överklasskola som de flesta köper sig in på och bara ett fåtal kvalificerar sig in på tack vare bra betyg. Jessie känner sig direkt malplacerad. En dag får hon ett mail från en person som kallar sig Någon Ingen. Personen vill vara anonym men påstår sig vilja hjälpa Jessie att överleva i sin nya skola. Jessie och Någon Ingen övergår till att chatta och lär känna varandra riktigt bra, bland annat genom att börja skriva tre saker till varandra som den andra inte känner till. Så småningom får Jessie nya vänner på skolan, men bandet till Någon Ingen fortsätter hela tiden att växa. Ju längre tiden går desto mer känner Jessie att hon vill veta vem personen är i verkligheten.
I skolan umgås Jessie med sina nyfunna vänner Dri och Agnes. Hon håller på med en skolupgift tillsammans med en kille som heter Ethan som är lite av ett frågetecken, men som Jessie allteftersom tiden går kommer att börja gilla alltmer. Hon får jobb i en bokhandel där Liam, en kille som går i hennes skola och som är tillsammans med skolans okrönta drottning (och superbitch), också jobbar. Besvikelsen över hennes pappas beslut att så drastiskt flytta till Los Angeles gör att de kommer att glida ifrån varandra. Jessie håller kontakten med Scarlett men när hon åker och hälsar på henne i Chicago märker hon att mycket har förändrats. Någon Ingen blir den person hon vänder sig till när allt annat känns fel. 
 
Detta är en HELT underbar bok som jag bara vill att alla ska läsa. Från första sidan till sista sitter jag helt fängslad. Jessie är en skönt smånördig (tycker hon själv i alla fall, jag tycker att hon är supercharmig) tjej som det är lätt att relatera till. Konversationerna från chattarna och smsen känns trovärdiga och berättelsen har ett otroligt bra flyt. Den innehåller så mycket som jag kan känna igen mig i! Jag bara älskar den och jag hoppas att detta är en bok som når ut till många. Tyvärr har böcker som profileras som unga vuxna en tendens att försvinna lite, är min känsla i alla fall, men denna är alldeles för bra för att gå förbi på biblioteket eller i bokhandeln. Läs!!