BOKPLADDER

Sommarenkät
Jag hittade denna enkät om sommarläsningsvanor, hämtad från Lyrans Noblesser.
 
 
 
1. Brukar du läsa mer eller mindre, eller som vanligt på sommaren?
Mer. Jag har alltid läst mer på sommaren. Anledning är så enkel att jag har mer tid att läsa då.

2. Läser du samma typ(er) av böcker som under övriga delar av året, eller läser du något speciellt på sommaren?
Överlag läser jag samma sorts böcker som annars, men just i år känner jag att jag medvetet sparar lite tjockare böcker och böcker som jag anar kräver lite koncentration till sommaren, eftersom jag inte alltid har tid att sitta längre, sammanhängande stunder och läsa just nu. Annars är deckare alltid extra bra på sommaren, men det läser jag också året runt. 

3. Beskriv den ultimata sommarläsningsplatsen! Inkludera gärna smaker, dofter o s v.
Vår inglasade balkong (när det inte är för varmt!) är helt underbar att sitta och läsa på. Vi har två gamla sjuttiotals solstolar i oranget, storblommigt tyg där jag och min pojkvän gärna sitter och läser. På landet i Haverdal är det också härligt att sitta på altanen och njuta av boken och stillheten. 

4. Vilken bok är perfekt för en slö dag på stranden/i hängmattan?
Slutet på sommaren av Anders De la Motte, läs min recension här. En spänningsroman som jag tyckte hade det lilla extra och som man snabbt blir uppslukad av. Passar bra att lyssna på som ljudbok.

5. Berätta om en bra bok som utspelar sig på sommaren!
Sedan jag började blogga har jag nog bara läst en bok som utspelar sig på sommaren och eftersom jag har uruselt minne så väljer jag helt enkelt den. Hemsökta av Magnus Nordin. En spänningsroman för unga (men som enligt mig passar även vuxna) som handlar om två tjejer som får sommarjobb som husvakter. Huset ligger på en ö ute i Stockholms skärgård där de bor helt avskilt. Redan när de visas runt tycker de att det är konstigt att ett av rummen är låsta och snart för de reda på att husägarens fru är död. Allteftersom tiden går får de också veta att det finns en gammal sägen som beskriver hemska saker som har hänt på ön, och rädslan växer när husägarens döda fru dyker upp i deras drömmar på ett högst verkligt sätt.